muutos, vuorovaikutus, työpaikka

Työterveyspsykologi bloggaa: Vuorovaikutuksen merkitys muutostilanteissa

 

Tämä on toinen osa kolmeosaisesta juttusarjasta, jossa Mehiläinen Jyväskylän työterveyspsykologi Anu Siika-aho bloggaa työyhteisöjen vuorovaikutushaasteista ja antaa neuvoja vuorovaikutuksen kehittämiseksi.

Mehiläinen Työelämäpalvelut päätti ottaa käyttöön Everything DiSC -vuorovaikutustyökalut osaksi työhyvinvointia edistäviä palveluitansa.
Keväällä 2017 joukko Mehiläisen työterveyspsykologeja sertifioitui käyttämään alkuperäisiä DiSC-profiileja.

Sarjan ensimmäisen jutun voit lukea täältä

 

Muutostilanteet ja kasautuvat työt

Erityisesti muutostilanteissa puhe erilaisista käyttäytymis- ja reaktiotyyleistä olisi tärkeää.

”Kun ajatellaan työelämän nopeita muutoksia, voidaan hoitaa asioita vuorovaikutuksella hyvin tai erittäin huonosti. Jos muutoksessa jää tölväisty olo, siitä jää pitkäksi aikaa monenlaisia tulkintoja, jotka ohjaavat vuorovaikutusta ja käyttäytymistä. Sitten on jo seuraavan asia päällä. Kun käsittelemättömiä asioita alkaa kasaantua, ihminen myös väsyy”, Anu sanoo.

Toimintatapojen siivous ja tuuletus ainakin kerran vuodessa kannattaa.

 

Luopumisen tärkeys ja palautuminen

Kasautuvat asiat, toimimattomat työtavat tai liika työ, aiheuttavat paineita. Tässä tilanteessa Anu Siika-aho korostaa keskustelua työnohjaajan näkökulmasta.

Kannattaa pohtia 1) mitä olette yhteisönä tekemässä, mikä on perustehtävänne?  2) miten tekemänne työ palvelee yhteisön tavoitetta, asiakkaita jne.? 3), jos ei palvele, voidaanko siitä luopua? Kaikkea ei tarvitse kuljettaa mukana, pitää myös osata luopua.

Uudistumiseen liittyy palautumisen tärkeys kertoo Anu.  ”Ihmisiä palauttavat aikaansaamisen ja loppuunsaattamisen sekä auttamisen kokemukset. Jos ne jäävät elämässä liian vähälle huomiolle, luontainen palautuminen voi heikentyä.

 

Miten lisätä työpaikan vuorovaikutteisuutta ja erilaisuuden ymmärtämistä?

 

”On helppoa todeta, että ’joo, meillä lisätään vuorovaikutusta’, mutta ollaanko oikeasti pohdittu millaisia vuorovaikutustilanteita työpaikan toimintakulttuuriin on rakennettu sisään?”, Anu kysyy.

Eväiden ja kahvimukin raahaaminen koneelle on monessa paikassa arkipäivää. Monesti selvityksissä huomataankin, että epäviralliset kahvitilaisuudet ovat jääneet ja kaikki paahtavat omaa asiaansa.”

”Jotta kahvittelu ei tuntuisi luontaisesti nopeimpien mielestä ajanhukalta, siitäkin voisi puhua mikä on meidän työyhteisössä tämän tilanteisuuden luonne työn tavoitteen kannalta. Sisäisen viestinnän onnistumiseen tarvitaan sekä virallisia että epävirallisia tilanteita, Anu painottaa.”

 

Julkaisemme sarjan kolmannen osan elokuun aikana. Siinä puhutaan palautteesta ja työpaikan klikeistä, joita selitetään tutulla ”kemia”-käsitteellä.

Lisätietoja

 

Kiinnostuitko Everything DiSC:istä? Lue lisää täältä